Wednesday, July 24, 2013

Pizzas


Cara membuat PIZZA !

Mula2 ingat susah le nk buat pizza, rupanya senang wok..
Meh sini abang ajar ye ^^

Ok, 1st of all, nk buat pizza ni ade pelbagai cara. Tapi cara aku buat ni maybe
yang paling mudah bg aku la coz SIMPLE ITU MUDAH kan? hihi

INGREDIENT


Bahan-bahan untuk membuat doh (Roti Pizza)
Tepung Gandum - 2 Cawan
Yis segera - 1 paket
Air suam - ikut keperluan (aku letak secawan)
Miyak zaitun - 1 penutup (if xde, guna la minyak pape insyaAllah boleh. Aku haritu dah abis minyak zaitun, so aku guna minyak masak je. haha)
Garam - 3/4 sudu kecil
Gula - 3/4 sudu besar

Bahan untuk topping (Tambahan or makanan yang korang letak atas doh)
Keju - xkira la ape jenis keju. Aku guna cheesedale je mudah.
Sos - Kalau untuk pizza aku ni aku guna prego yang orang duk buat speggeti tu. Senang siap smua da.
kalau nk lg senang guna sos botol je. xnak pedas guna sos tomato, kalau nk pedas cili.
Mayonis - ikut suka nk letak bnyk mana.
Sosej
Isi Ketam.

* Actually, untuk topping ni, korang leh letak ape pown bahan untuk citerasa sendiri kan.
Yang penting ade sos and cheese. tu kiranya pelengkap pizza la.



Cara Buat Doh


Hah tang ni yg mencabar skit. Ok xpe, aku 1st time buat ni trus jadi, so korang pown sure xde masalah kan.
aku laki boleh buat, xkan gadis2 xleh buat kot hehe :p

1) Campurkan semua bahan buat doh tadi dalam mangkuk besar.
Gaul dan uli sampai sebati. Kalau agak melekat, tabur tepung gandum sikit demi sedikit sampai doh tu x melekat kat tangan.

Tadaa siap dah doh aku. Macam ni le bentuknye.


2) Then biarkan doh korang berehat dalam 45-50 minit dalam mangkuk tu. Kalau boleh tutup la guna penutup. Reason? aku xtau hahah

Ok after 45 min mnunggu, doh korang akan mengembang jadi mcm ni. 
Terkejut aku tgk! haha 1st time la katekan :p


Nak pastikan doh korang btol2 menjadi, try picit and rasa doh tu btol2 lembut n kenyal. hehe masa jadi tu, bangga plak aku jadi kott~ haha


Korang dah boleh buat roti pizza masa ni. 
Amik doh and buat bulat2. 
Pastu guna penggulung (rollor, Btol ke nama benda tu? ntah la aku xtau la aish laki2. Kalau xde penggulung tu, guna jela pape yang boleh buat doh leper, aku guna cawan! haha ) gelek doh tu jadi leper mcm gambar di bawah. Done, boleh topping.


Topping


Ni bahan2nya.


Hah time ni yang best ni. Campakkan je ape ingredient yang ade atas doh tu. hehe
Tapi kalau elok lagi ikut cara ni.

1- Sos
2 - Letak je smua yg ade tapi susun la.
3 - Keju

Tadaa siap.
yg sebelah kiri tu pic terbalik, mls nk rotate. haha nmpk x hiasan aku siap buat mata lg.
tu lebihan actually, bentukkan aje la.


Then masukkan dlm oven.
Set masa dalam 20 min.
Tapi korang kena sentiasa tgk pizza korang, agak2 dah rangup n colour da keemasan, 
dah siap la tu. 



Aku x bape suka rangup sangat, so tadaaa siap! Kejap je abis pizza ni.





Mudah kan? Hah simple itu mmg mudah. hehe 
Kalau ade yg try cara aku ni, leh la post n roger aku ye. Nak gak tgk2 pizza korang ^^
Selamat mencuba !

28 comments:

  1. uihh nampak lazat! bertambah-tambah lazat bila bulan puasa nie >.<

    ReplyDelete
  2. sodapnya...nk try nti.dlu slalu wat tp asyk xmnjd jer ngee =)

    ReplyDelete
  3. nampak senang, nanti nak buat.

    ReplyDelete
  4. kang buat kemain susah lagi. ekekeke

    ReplyDelete
  5. Salam.

    Ijat..excitednya dia dapat buat pizza,hahahah

    Campak2 je buat pizza ni.. ^_^

    ReplyDelete
  6. wahhhh..terbaik la...memang sedang cari resepi ini..^^

    ReplyDelete
  7. Whoaahh that looks yummy! Gotta try one day!!

    ReplyDelete
  8. Sodapppnyerr...yuummyy

    ReplyDelete
  9. Serious sedap... dh try dh bleh bg 4 bintang tuk dog pizza la... hehehe....

    ReplyDelete
  10. Uhhh...cm cdp j..nk try la..hahahhah...

    ReplyDelete
  11. Nampak senang,, nak try le pas ni

    ReplyDelete
  12. Sedappppp..nak pi beli microwave skrg. Haha

    ReplyDelete
  13. sedap nampak gambar ni.. hehe..macam tak sabar nak buat pizza

    ReplyDelete
  14. Memang sedap... Tp kalau ada gunakan Oregano dgn Basil, lagilah sedap aromanya..

    ReplyDelete
  15. Saya dah cuba, mmg mudah... hubby I yg terer buat bread pun terkejut.. tq ya ;)

    ReplyDelete
  16. Antara byk2 resipo yg dah dicuba.. family I kata.. resipi ni plong sedap. Cayalah Abg ^-^

    ReplyDelete
  17. wahhh sy pun suke ngat wt pizza :D
    sama laa resepi kite lebih kurang gini gak, cuma topping ikut kreativiti nk letak apa pun :)
    tapi sy biasa bakar separuh masak dulu roti tu lepastu keluarkan baru letak topping, pastu oven balik..haha mcm complicated pulak

    ReplyDelete
  18. Saya pun nk try la..bhn semua dh ada tu.. tp nk tny xyah bkr dulu ek.. apa2pun tq ya..

    ReplyDelete
  19. Saya pun nk try la..bhn semua dh ada tu.. tp nk tny xyah bkr dulu ek.. apa2pun tq ya..

    ReplyDelete
  20. Suhu oven berapa ya

    ReplyDelete
  21. Step dekat cara buat doh tu.. dah tergelakk weh HAHHAA.. MENGATAA ORANG����

    ReplyDelete