Saturday, December 28, 2013

Lapangan Kapal Terbang Di Jepun Menjadi Mesra Pengguna Islam.


Airport in Japan becoming Muslim Friendly.


Sumber dari : http://asia.nikkei.com/

Tokyo : Kapal terbang di Jepun menjadi mesra pengguna kepada orang Muslim di seluruh dunia sebagai target untuk menarik pelancong muslim ke negara Jepun sebagaimana
Kerajaan Jepun ingin menanganai isu "Relaxation of regulations for issuing visas".

Penambahan bilik privasi untuk orang islam menunaikan solat 5 waktu dan kerjasama bersama restoran kedai makanan halal disediakan di kapal tebang Jepun.

Pada 1 Disember, Narita Airport di Chiba meletakkan papan tanda di hadapan bilik
privasi untuk orang muslim bersolat. Setiap bilik diletakkan karpet bersih dan arah kiblat disediakan di atas syiling bumbung. 

"Kami akan berusaha untuk mewujudkan sebuah lapangan terbang mesra pengguna untuk orang Islam dan orang lain yang akan melawat Jepun untuk Sukan Olimpik," kata pegawai lapangan terbang itu. 

Syarikat itu telah mula mengambil langkah-langkah yang perlu. Sebagai contoh, pada bulan Januari 2014, mereka akan memasang peralatan mencuci di bilik-bilik sembahyang bagi orang Islam untuk membersihkan diri sebelum melaksanakan solat.  Tambahan pula, dua bilik sembahyang akan dibina di kawasan di mana penumpang berjalan melalui prosedur selepas berlepas. 

Lapangan Terbang Kansai, yang telah membina bilik solat pada tahun 2006, mengumumkan rancangan pada bulan Ogos untuk membuka dua lagi bilik solat pada masa akan datang.

Lapangan terbang di Osaka juga telah mula mengusahakan bersama penyewa di bangunan terminal penumpang untuk lebih menerima pelawat dari dunia Islam. Bermula pada musim panas ini, kedai dan restoran mi lain mula menghidangkan makanan yang disediakan menurut peraturan memasak Islam, yang dipanggil Halal, termasuk larangan ke atas penggunaan daging babi. 

Lapangan Terbang Haneda di Tokyo juga akan membuka bilik solat pada Mac depan. 

Lebih ramai orang Islam perlu melawat Jepun jika usaha diiktiraf secara meluas dalam dunia Islam, katanya. 



1 comment: